Nabi itulah, dia yang terlalu menyayangi, Dan menginginkan keselamatan untuk ku,Dan membimbangkan kecelakaan menimpaku, Sanggup menangis 1000 tahun untuk nasib baiknya diriku.-------Untuk Tempahan Membuat Blog,Hubungi 018-4047165 atau Pin BB:270C9894

Monday, February 28, 2011

ABUYA MIMPI BERADA DI TANAH PERKUBURAN

AKU tidur qailullah seperti biasa
Di waktu itu giliran isteriku Ummu Ain
Tiba-tiba aku bermimpi berada
di suatu kawasan tanah perkuburan

Di dalam suasana kampung
Aku tidak tahu di mana, dan kampung apa
Aku hairan di tengah-tengah perkuburan itu
isteriku Ummu Jah sedang berbaring
Dia tidak tidur, dan aku di sampingnya,
sedang duduk

Di sebelahnya ...isteriku, aku rasa
ada seorang anak perempuanku yang kecil
Tapi aku tidak pasti anak yang mana
Aku tidak sakit, tapi aku merasakan
sedang menunggu kematianku
Di dalam sebuah kubur di sebelah isteriku,
aku difahamkan akan ditanamkan
sebentar lagi


Sedangkan kubur itu sudah pun ada penghuninya
Aku pun bercerita kepada isteriku
Bahawa sebentar lagi aku akan mati
dan akan dikuburkan di dalam kubur
yang sudah ada penghuninya
Isteriku mendengar, tanpa sepatah kata
Dia diam sahaja, mendengar ucapanku
Makin dekat saat kematian
Aku makin takut, jiwaku kecut,
badanku gementar
Susahnya hati Tuhan sahajalah yang tahu
Aku pun menangis dengan badan yang menggeletar,
air mataku berguguran,
dunia akan meninggalkan aku sebentar lagi
Aku takut, kerana belum yakin
yang aku sudah membuat persiapan


Di dalam ketakutan itu,
di waktu sedang menangis teresak-esak
Tiba-tiba aku terkejut dari tidur
Aku lihat jam dinding menunjukkan 12.40 tengah hari
Aku tidak tahu apa maksud mimpi itu
yang aku sudah membuat persiapan
Di dalam ketakutan itu,
di waktu sedang menangis teresak-esak
Tiba-tiba aku terkejut dari tidur
Aku lihat jam dinding menunjukkan 12.40 tengah hari
Aku tidak tahu apa maksud mimpi itu

Pagi Isnin
Selepas ekspedisi
19 - 08 - 2001

11 comments:

  1. kepale otak kau orang berjambull,xada qidah punya orang,,,belajr xhabes,,

    ReplyDelete
  2. w'salam..cantek bahasa..ni sajak Abuya la..kenapa perlu selalu kata akidah x betul??akidah kamu betul sangat ke??orang boleh menilai la..Akidah kami adalah aliran ASWJ..kamu tu yg wahabi..lagi rosak akidah.

    ReplyDelete
  3. aswj ker,,kitab yang diamalkan pon dicuri,,,xtau malu

    ReplyDelete
  4. ghaib ker bukan da mati ker,,,,
    2 lar taksub sangat sampai xley beza org mati ngan org ghaib,,,g gali kubur sane?
    da la pencuri

    ReplyDelete
  5. Saidi pon ghaib ke mati??ade allah kate rosak aqidah kalau kite percaya ghaib??

    ReplyDelete
  6. macm mamln di terima kalo guru sendiri mencuri amlan yang telah di batalkan,,fikrlah sendiri,,,xada hormat dengan guru sendiri dan menaikkan diri dengan mengaitkan ss lak,,,adab dengan guru xada,macm mane pulak adab dengan islam,,

    ReplyDelete
  7. bukan ijazah nyer sudah dibtalkan oleh SS ker,,
    bukti pembatalan pon ada pada nasab2 atau murshid2
    yang mengamalkan nyer

    ReplyDelete
  8. tu la..kalau penjare x thu buat care x tau..ni berlagak

    ReplyDelete
  9. surat pembataln ijazah abuya ashaari pon ad,,,da mencuri ijazah pas2 mengaku jadi pemimpin,,,
    SS dah batl ijazah abuya tapi abuya yang berdegil nk bawak dan nk jadi pemimpin,,,ape semua ni?
    dan kenape maseh mengamalkn aurad dengan menggunakan name ss,,tkar la kepade ashaari,,jgan la kaitkan aurd muhammadiah dengan yang korang bawak 2 dengan ss,,,tkar la aurad baru,,,da la ashaari mencuri,,,yang korang dok percaye dia,,,sya xberlagak pon,cume nk bgtau jer,,,korang bwak amln korang boleh g jumper murshid2 yang same2 amek amaln ketika ashaari amek ijazah,,,

    ReplyDelete
  10. pnjare>>syeikh2 laen tu msty la rse tecabar biler Abuya yg mreke knal x skolah dnaikkn jd pmmpin..diktiraf sndiri 0leh saydi..,jd mrke p0n mrgke crite yg SS da batalkn ijazah AM Abuya...walhal yg sbnarnyer tidak p0n..e2 sumer ftneh.,krne mrke dgki dgn Abuya..BUKTInyer..pd tahun 60 an ..,dtg seorg llki tua yg da brumur hmpir 70an..,dier da tggu ASZ lame da.dr sbl0m Abuya lahir lg..,pdhal dier bkn knal Abuya p0n..,cume die dbritahu sndri oleh Saidi Syeikh(krne dier dulu SALAH SE0RG ank murid SS)bhwe SS sruh dier cari ASYAARI..n SS mnyusun keluargenyer dgn mghantar seorg ke pilin..n dgn berkat keluage mulie..,lahir lah ABUYA..yg mne bliau laa yg SS da brtahu dgn llki e2 sblum Abuya lahir lg...ni p0n da ck0p mmberi bukti yg nyate kpd kite..,dgn susunan salasilah keluarge Abuya yg mmg dr ktrunan mulia2...

    ReplyDelete
  11. ajal maut d tangan Allah swt...bila ajal dtg,ttap di jalan benar(lurus)...jgn nk pandai2 kate mati pastu ghaib..gile ke ape??ghaib di dunia,kmbali ke alam sterus nya,xkn nk ptah blik kt dunia balik...hahaha...hnya insan2 yg dkatakn Allah dlm Al-quran yg akan kmbali d dunia ble dkat ny hari Akhirat....ada faham???jgn nk pandai tokok tmbh crite dlm al-quran...

    ReplyDelete