Nabi itulah, dia yang terlalu menyayangi, Dan menginginkan keselamatan untuk ku,Dan membimbangkan kecelakaan menimpaku, Sanggup menangis 1000 tahun untuk nasib baiknya diriku.-------Untuk Tempahan Membuat Blog,Hubungi 011-2881 1726 atau Pin BB:7F2ED589

Monday, June 15, 2015

Business Kini: Dato Ibu Hatijah Aam Perkasa Ekonomi GISB Holdings ke Peringkat Global



Pengerusi Eksekutif GISB Holding Sdn Bhd
Yang Bahagia  Dato’ Nimas Ayu  Pembayun Hatijah Binti Aam D.P.M.P, Pengerusi Eksekutif GISB Holding Sdn Bhd, Beliau merupakan balu kepada pengasas Al-Arqam yang suatu ketika dulu dikatakan mempunyai pelbagai kontrolversi tersendiri. Namun atas berkat ketabahan dan kesabaran beliau dalam menangani pelbagai kontroversi serta redha dalam ketentuan Allah yang tercatat dalam sejarah hidupnya, telah mengubah persepsi corak dan cara hidup  beliau kepada  wanita pembangunan ekonomi GISB Holding Sdn Bhd yang kini mempunyai rantaian perniagaan tersendiri  sehingga keseluruh pelusuk dunia.
Menurut Dato’ Hatijah, beliau sedar akan kesilapan yang pernah dilakukan bersama pengikut-pengikutnya sewaktu ketika dahulu, selepas menyerah diri kepada (JAIS) Jabatan Agama Islam Selangor dan melafazkan taubat atas kerana melanggar arahan Mufti Selangor. Beliau dan pengikutnya kini kembali kepanggal jalan dan seterusnya sedia mengikut arus perdana dalam transformasi pemerintahan yang sedia ada.
Dalam meneruskan kerjaya dan kehidupan sebagai insan biasa yang berpegang teguh kepada ajaran agama yang kukuh dan taat kepada Allah. Dato’ Hadijah mengubah persepsi tradisi keluarga dengan membangunkan ekonomi menerusi produk-produk keluaran syarikat GISBH yang kini melebar ke seluruh negara seterusnya sehingga keperingkt antarabangsa.




Produk-produk keluaran syarikat G
“Perjuangan saya sekarang lebih kepada meningkatkan ekonomi GISB Hoding mengikut tuntutan dalam Islam. Seperti mengeluarkan produk pemakanan Halal, produk kesihatan dan kebudayaan, mengikut sunnah Al-quran. Kami juga mengeluarkan pelbagai produk pemakanan halal yang menjadi tuntutan ekonomi halal masa kini. Alhamdullilah semua yang ada adalah rezeki dari Allah, “amanah ini yang saya galas, bagi memastikan produk pemakanan untuk masyarakat orang Islam itu halal dari segi tuntutan agama”. Terang Dato’ Halijah yang telah dinobatkan sebagai Ibu perjuang yang dipanggil Ummu Jah.
Bermautautin di Jordan.
Menurut  Dato’ Ummu Jah buat untuk ketika ini beliau bermautautin di Jordan bagi menguruskan perniagaan  Ladang seluas seratus hektar. Katanya, ia merupakan rezeki yang di anugerahkan Allah bagi membangun dan membina empayar ekonomi GISBH lebih besar lagi sehingga ke peringkat antarabangsa. Buat pada masa ini beliau mahu menetap di Jordan  bagi memastikan pengurusan perniagaan ladang yang sedang diusahakan beliau berjaya.  Ladang ternak yang diuruskan beliau berupa, ladang Lembu, kambing, unta dan kuda.  Yang mana ladang ternakkan tersebut mampu mengeluarkan produk susu segar dan daging segar untuk pasaran disekitar Jordan dan negara-negara arab bersatu.Dalam masa yang sama beliau juga turut mengusahakan ladang Kurma dan ladang Zaiton  sebagai produk terbaru dalam GISB Holding di masa depan.
Katanya, semua itu merupakan rezeki yang dikurniakan Allah atas tawakal dan sabar dalam menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan dari Allah SWT.  Dato  Hatijah atau lebih diikenaali sebagai Ummu Jah dilihat  berjaya membina rantaian perniagaan yang begitu hebat dalam membangunkan ekonomi baru GISBH sehingga ke peringkat global. Di tanya Apakah rahsia dan bagaimana beliau boleh berjaya hingga ke peringkat tersebut!
Katanya, semua itu merupakan rezeki yang dikurniakan Allah atas tawakal dan sabar dalam menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan dari Allah SWT.  Dato  Hatijah atau lebih diikenaali sebagai Ummu Jah dilihat  berjaya membina rantaian perniagaan yang begitu hebat dalam membangunkan ekonomi baru GISBH sehingga ke peringkat global. Di tanya Apakah rahsia dan bagaimana beliau boleh berjaya hingga ke peringkat tersebut!
Menurut beliau, kejayaan tersebut datang dari  Allah, yang hebat itu Rasulullah. Kita ini hamba berbuat agar mendapat takut kepada Allah, rindu Nabi untuk dapat redha Tuhan Allah. Hamba berbuat sebagai hamba. Hamba juga berharap sebagai hamba. Itu yang semangat yang ditanamkan pada semua staf GISBH. Selebihnya serah kepada  Allah. Berjaya atau tidak itu kerja Allah. Semuanya saya serah pada ketentuan Allah yang maha esa.
Beliau juga turut menyarankan agar semua staf GISBH di Malaysia mahupun di seluruh dunia diminta untuk bekerja dengan bersungguh-sungguh demi kerana Allah penuh keikhlasan dan iltizam yang tinggi bagi membangun dan meningkatkan ekonomi baru dalam setiap perniagaan yang diusahakan. Dengan berbuat begitu mereka akan dapat merasakan sesuatu pekerjaan dan perniagaan yang dilakukan itu mendapat barakah dan rahmat dari Allah. Yang mana ia mampu menghasilkan rezeki yang dapat membangunkan ekonomi yang lebih kuat dan mantap.
“Segalanya saya serah dan kembalikan kepada Allah, malah dalam apa keadaan sekali pun hanya ketentuan Allah yang telah membawa kejayaan besar kepada pembangunan ekonomi yang kami bina di dalam GISBH ini “ . ujar beliau dengan penuh rasa kesyukuran.
Ujar beliau, “Untuk bela Islam, untuk perkenalkan Islam yang maha indah. Islam itu cukup indah tapi Islam jadi hina, jadi tak indah, malah orang takut dengan Islam kerana orang Islam sendiri tak kembali pada Islam. Lupa  Allah , lupa Nabi”.




Rantaian perniagaan GISBH.
Menurut Dato Ummu Jah, buat pada masa kini GISBH telah mempunyai rantaian perniagaan tersendiri di mana terdapat sebanyak 10 anak syarikat yang ada di dalamnya. Yang mana ia banyak mengeluarkan produk-produk pemakanan yang terjamin kesusian dan halalnya. Produk-produk tersebut dipasarkan dalam dan luar negara. Malah kalau boleh katanya, GISBH akan perbesarkan lagi perniagaan yang sedia ada.
“Kami berniaga bukan hanya untuk mengira untung semata-mata, tetapi adalah sebagai tuntutan dalam Islam, bagi melahirkan produk yang suci dan halal. Ia bertujuan bagi menjaga kepentingan hati dan akidah umat Islam agar tidak terpesong daripada landasan kerana memakan makanan yang di buat oleh orang bukan Islam. Hati jadi rosak bila makan benda haram. Apa yang berlaku sekarang jelas dalam masyarakat Islam terdapat banyak sangat yang telah rosak. Maksiat di mana-mana, bersenketa disana sini. Sepatutnya umat Islam bukan berbunuhan, bukan berperang. Sepatutnya umat Islam bersaing nak keluarkan sebanyak mungkin produk Islam, bukan bersaing beli senjata. Tetapi bersaing untuk membuat sebanyak mungkin produk pemakanan Islam yang suci dan halal agar hati-hati umat Islam di era zaman moden ini selamat”. Terang Dato’ Ummu Jah yang merasai begitu besar tanggungan dan tanggungjawab beliau kepada masyarakat Islam masa kini.
Diplomatik
Dalam menjalin hubungan luar dalam urusan perniagaan di luar negara, menurut Dato’ Ummu Jah, hubungan diplomatik diluar negara, sememangnya telah lama dilakukan oleh arwah suami beliau Abuya.Termasuk yang ada di dalam negara. “Kami hanya menyambung cita-cita utama Abuya nak bela Islam. Apa yang ada di dalam negara di bawa keluar negara. Umat Islam di mana-mana mahukan Islam. Di luar negara sangat mendapat sambutan. Kami bukan melihat yang utama adalah sambutan lahir sahaja. Kami sangat mengambil kira sambutan terhadap sama-sama untuk membela Islam. Sama-sama nak buktikan Islam itu indah, indahnya hingga orang bukan Islam pun dapat bersama merasakan sama keindahannya. Siapa lagi nak bela Islam kalau bukan umat Islam itu sendiri. Islam yang indah akan menyatukan semua. Untuk itu perlu sangat diusahakan agar mereka merasa takutkan Allah, rindu Nabi. Baru akan lahir dalam hati Islam itu indah.”
“Bagi melahirkan Islam itu indah dan kuat. Umat Islam hendaklah membina strustur pembangunan ekonominya. Dengan adanya ekonomi yang kukuh, Islam itu sendiri akan menjadi kukuh dan kuat. Inilah perjuangan Abuya yang kami teruskan sehingga keperingkat antarabangsa,”. Terang Dato’Ummu Jah yang mensyukuri segala nikmat yang Allah kurniakan kepada beliau dan GISBH.
Katanya, segala pengurusan syarikat di dalam Negara termasuk diluar negara diuruskan oleh anak menantu beliau Tuan Lokman Hakim bin Abdul Rahim. Beliaulah yang bertanggungjawab dalam setiap pengurusan perniagaan GISBH dimana-mana.
GISBH DIRANTAU ASIA
Menurut Tuan Lokman Hakim Pengarah Urusan Eksekutif GISB Holdings Sdn Bhd. GISBH adalah sebuah penjenamaan baru merupakan sebuah syarikat bumiputera muslim yang memperjuangkan Islam melalui perniagaan menerusi rangkaian anak-anak syarikat yang ada di dalamnga dengan pelbagai bidang pembuatan dan perkhidmatan. GISB Holding bukan sahaja mempunyai rantaian perniagaan di seluruh Malaysia malah ia juga melebarkan jaringan perniangaannya dirantau Asia Tenggara seperti di Negeri China, Australia, Timur Tengah dan Eropah.
Katanya, GISBH. ditubuhkan dengan matlamatnya yang tersendiri iaitu menjalankan perniagaan sebagai wadah mendekatkan diri dengan Allah dan mendapat keredhaan-Nya. Keuntungan duniawi bukan matlamat utama tetapi yang lebih penting ialah dapat menegakkan pelbagai syariat Allah seperti mana yang disuruh menerusi Al-Quran.
“Islam dan kehidupan tidak dapat dipisahkan malah Islam menuntut kepelbagaian keperluan untuk masyarakat orang Islam terutama dalam penyediaan makanan dan minuman yang halal. Namun di alaf ini 85% daripada pemakanan yang sedia ada di buat oleh orang bukan Islam. Ramai masyarakat orang Islam itu sendiri tidak menyedari pemakanan yang mereka makan itu dikuatiri akan halal dan haramnya”.
“Menyedari keperluan dan tuntutan dalam islam itu perlu ada kesedaran dalam menyediakan pemakanan yang halal. Adalah menjadi tanggungjawab kepada pihak GISB Holding Sdn Bhd untuk mengubah persepsi penyediaan makanan halal untuk masyarakat Islam. Penubuhan GISB Holding bukanlah semata-mata untuk mendapat keuntungan tetapi matlamat kami adalah sebagai wadah mendekatkan diri dengan Allah dan mendapat keredhaan-Nya.”
“Keuntungan duniawi bukan matlamat utama kami, tetapi yang lebih penting ialah dapat menegakkan pelbagai syariat Allah melalui pendekatan dengan menyediakan pelbagai keperluan untuk masyarakat orang Islam di mana jua,” terang Tuan Lokman Hakim mengenai perjuangan mereka di GISBH
Anak-anak syarikat di bawah GISB Holdings Sdn Bhd




Produk GIHBH
Antara produk makanan yang dihasilkan oleh GISBH seperti mee kuning, mee tiau, bihun, sosej, fish cake, fish ball, air soya, tauhu, aneka roti dan biskut, kicap, sos cili, sos tiram, cuka, air berkarbonat dan air alkali. Barang-barang kegunaan harian pula seperti sabun mandi, sabun basuh, syampu, ubat gigi, pencuci wanita, produk ubatan seperti ubat resdung, minyak urut, balm, produk herba dan lain-lain.
Selain daripada itu GISBH Juga mengeluarkan produk hiburan Islam seperti album nasyid, drama, filem dalam bentuk CD, VCD yang dihasilkan oleh Kumpulan Generasi Harapan yang merupakan gabungan 16 orang adik beradik. Dimana album nasyid, drama dan filem dalam bentuk nasyid keluaran GISBH mendapat tempat dan perhatian menerusi TV9 dan TV Al-Hijrah. Kumpulan Nasyid Generasi Harapan ini juga begitu mendapat sambutan yang mana mereka sering diundang mengadakan persembahan nasyid di negara luar seperti di Indonesia dan negara-negara Arab bersatu.
Selain daripada itu,GISBH juga menyediakan pakej Haji dan Umrah menerusi Imarah Travel dan Tours Sdn Berhad dengan pakej yang amat berpatutan. GISBH juga memiliki beberapa pusat penyembelihan ayam (slaughter house) bertempat di ….. yang mana ia mampu menampung keperluan untuk masyarakat Islam dari segi pemakanan halal yang terjamin halalnya.
“Ini merupakan antara produk yang GISBH keluarkan untuk pasaran di dalam Negara mahu pun diluar Negara,” terang Tuan lokman mengenai perkembangan yang di capai oleh GISBH Holding.
Katanya, semua ini terbina adalah atas tuntutan di mana orang Islam itu patut menyediakan pemakanan untuk orang Islam itu sendiri untuk keperluan asas yang halal.
“Kelebihannya, kami dapat menjalinkan hubungan persahabatan di antara penjual dan pembeli seterusnya dapat menyediakan perkhidmatan kepada masyarakat. Dalam menjalinkan bekerjasama dan bantu-membantu antara satu sama lain. Kami juga  belajar untuk bertolak ansur dan mengalah dengan orang lain. Ujian di dalam perniagaan dapat melatih diri kami untuk sabar dan berharap mendapat keradhaan daripada  Allah.Melatih diri untuk berlapang dada dan memaafkan orang dalam menghadapi kerenah pelanggan. Seterusnya kami dapat  menyediakan peluang pekerjaan kepada orang lain. Bagi membantu masyarakat orang Islam itu mendapatkan rezeki yang halal. Seterusnya dapat menghindari mereka daripada terjebak kepada perkara perkara yang tidak baik disebabkan kerana tiada pekerjaan. Seterusnya kami dapat  membantu memasarkan barangan orang Islam yang lain melalui rangkaian perniagaan yang diwujudkan. Inilah perjuangan kami  dapat menegakkan syiar Islam melalui kemajuan yang dibangunkan melalui perniagaan. Seterusnya  membantu fakir miskin serta orang yang memerlukan.menerusi menunaikan kewajiban zakat.” Terang Tuan Lokman.
Katanya, rezeki itu ada dimana-mana, hanya rajin bijak  serta sabar dalam mengahadapi pelbagai cabaran dan dugaan Allah akan pasti mendapat ganjarannya. Atas usaha yang tidak pernah jenu atau bersunggut kepada Allah, telah memberi ganjaran kepada GISBH melebarkan sayap perniagaan mereka sehingga ke negara  Asia.
GISB Holdings ini kini berada di kebanyakan Negara-negara di dunia, atas nama Melayu Islam yang berdikari tanpa berhutang dengan bank dan tanpa berhutang dengan sesiapa juga! Kenapa? Sebab Allah dan Rasul itulah pemodal! Merekalah modal untuk apa juga urusan hidup. Dalam keperluan politik, sosial, kebudayaan, ekonomi, kesihatan, kebajikan, kekeluargaan, sukan, pentadbiran, kewangan, perhubungan dan lain-lain serba-serbi kehidupan! Allah dan Rasul melalui Al-Quran dan Hadis telah berjanji bahawa di tangan merekalah kemenangan untuk umat Islam akan berlaku! Sedangkan umat bukan Islam, Allah dan Rasul tidak menjanjikan apa-apa untuk dunia dan akhirat, melainkan kecelakaan! Lihat dunia dalam tangan orang bukan Islam, mana ada keamanan dan kemakmuran! Cuma kesenangan dunia yang menipu daya yang mereka perolehi.
GISB Holdings Sdn Bhd sempena tahun baru ini berazam untuk terus menambah takut dan rindu pada Allah dan Rasul supaya segala-gala yang Allah janjikan untuk orang bertaqwa itu kami akan kecapi. Terang Tuan Lokman mengenai pernuangan beliau dalam GISBH.


- See more at: http://businesskini.com/2015/06/15/dato-hatijah-aam-perkasa-ekonomi-gisb-holding-ke-peringkat-global/#sthash.JmPmSxv3.dpuf

No comments:

Post a Comment