Nabi itulah, dia yang terlalu menyayangi, Dan menginginkan keselamatan untuk ku,Dan membimbangkan kecelakaan menimpaku, Sanggup menangis 1000 tahun untuk nasib baiknya diriku.-------Untuk Tempahan Membuat Blog,Hubungi 011-2881 1726 atau Pin BB:7F2ED589

Wednesday, April 25, 2012

Rezeki Seekor Ulat

Suatu hari Rasulullah menjemput para sahabat baginda meraikan majlis perkahwinan baginda. Hidangan pd majlis itu cuma sekadar bubur gandum yg cair kuahnya. Maka ada beberapa prg sahabat menceritakan sesama mrk tentang kelazatan makanan kesukaan mrk. Selesai solat sunat baginda bertanya apa yg mrk perkatakan. "Tentang rezeki" jwb mrk. Lalu bagindapun menyampaikan satu cerita yg diberitahu oleh malaikat Jibril as. "Jibril telah memberitahu aku bhw Nabi sulaiman as pernah mengerjakan sembahyang di tepi laut. Setelah itu dia melihat seekor semut berjln tidak jauh drnya. Di mulutnya ada sehelai daun yg masih hijau lalu dia berteriak2. Tiba2 dtg seekor katak dr dlm laut dan membawa semut itu diatas belakangnya. Lalu terus menyelam ke dlm laut. Beberapa saat kemudian semut itu timbul terapung diatas air lalu naik kedrt dan dtg kpd Nabi Sulaiman. "Ceritakan kpdku apa yg berlaku tadi" perintah baginda. "Sebenarnya didasar laut itu ada sebuah batu yg besar.
 Didlm batu itu pula ada seekor ulat yg rezekinya setiap hari telah diberi oleh Allah dgn perantaraan saya. Oleh itu setiap hari saya dtg 2 kali dgn membawa apa2 yg direzekikan oleh Allah utknya. Di laut ini Allah telah mencipta satu malaikat utk saya menyerupai katak da dialah yg membawa saya menyelam ke dasar laut sehingga katak itu meletakkan saya diatas batu bsr itu. Batu itu akan terbuka sendiri dan ulat itu akan keluar utk mengambil makanannya. Setiap kali selesai makan ulat itu akan membaca "Maha suci Allah yg tlh menciptakan saya didlm laut. Dia tlh menghidupkan serta tidak lupa menganugerahkan saya rezeki. Adakah umat Muhammad akan lupa kpd rahmat Allah?" Begitulah kasihnya Allah kpd setiap makhluknya walau dimana sahaja yg terjamin rezekinya masing2...sekian utk renungan bersama. Mzb

No comments:

Post a Comment